Det giver helt nye muligheder for at indsamle, udnytte, katalogisere og overvåge store datamængder på kort tid, som det aldrig ville være muligt at opnå med en manuel og traditionel opmåling, forklarer Jens Mølbak. Metoden er også anvendelig på veje og i bygge- og anlægsprojekter generelt.
”Med op til to millioner afstandsmålinger i sekundet får Banedanmark et meget præcist billede af det totale banenet, der gør det muligt at vurdere fritrumsprofiler, køreledninger, sporskifter, grøfter, skilte, perroner, sveller, skinner og meget andet langt mere effektivt og detaljeret end hidtil - og for færre ressourcer. Vores opgave bliver foruden selve opmålingen til CAD-projekteringsgrundlag at sikre, at de mange millioner datapunkter, der bliver indsamlet, struktureres, anvendes og automatiseres, så vi bidrager til at skabe en endnu mere effektiv fornyelse og udvikling af jernbanen med udgangspunkt i geospatiale data”.
VELKENDT JERNBANEENTREPRENØR MED OMBORD
Til opgaven har Mølbak Landinspektører A/S allieret sig med Aarsleff Rail, der er specialiseret i infrastrukturprojekter på og omkring jernbanen. Blandt andet har Aarsleff Rail sikkerhedscertifikat til at køre med troljer uden for sporspærringer, hvilket betyder, at de omfattende mobile opmålinger af jernbanenettet kan udføres uden væsentlige gener for togtrafikken og uden fare for landmålerne.
”Hos Aarsleff Rail er vi specialiserede i infrastrukturopgaver i relationen til jernbanen. Vi ser derfor partnerskabet med Mølbak Landinspektører A/S som et godt match mellem vores årelange kendskab til jernbanen, dens indretning og Mølbak Landinspektørers erfaring med at opmåle og digitalisere. Det giver os nye muligheder for at få et totaloverblik over jernbanen og omgivelserne, der gør os endnu bedre i stand til at vurdere tilstanden, belastningen og deraf forudsige behovet for vedligeholdelse og fysiske inspektioner”, siger Thomas Mollerup, administrerende direktør hos Aarsleff Rail.